קמפין הבחירות של מפלגת ימינה

הכירו את המהלכים האסטרטגים, פעולות המיצוב הציבורי, ההחלטות הגורליות, הטקטיקות המיוחדות והסודות שמאחורי הקלעים שהצליחו להפוך את מפלגת 'ימינה' למפלגה המשפיעה בישראל, וסללו את דרכו של העומד בראשה, נפתלי בנט, לראשות ממשלת ישראל 

הקמפיין נוהל בזמן בחירות רביעיות ברצף במדינת ישראל, לאחר כשנתיים בהן לא היתהה כרגע פוליטית אמיתית והמדינה כולה היתה שבויה ב-"לופ" שמנע את עבודת הממשלה התקינה. הבנו שעל מנת לאפשר לבנט, כמנהיג לאומי, להוציא את ישראל מהלופ ועל מנת לאפשר לו להיות מועמד לתפקיד ראש הממשלה, עלינו לא להיכנע ללחצים הציבוריים והתקשורתיים המבקשים "לתייק" אותנו באחד משני הגושים הפוליטיים. בחרנו אסטרטגית להיצמד לדרך שלישית, ולהיות מפלגה שאינה מזוהה אוטומטית עם אחד הגושים. זוהי אסטרטגיה מורכבת לתיווך לציבור וכזו שיש לה מחירים פוליטיים כבדים – ידענו בוודאות שאם נצהיר שאנחנו בוודאות חלק מאחד הגושים שחילקו את השיח הפוליטי נקבל יותר קולות.

כחלק מהאסטרטגיה הזו החלטנו דווקא כשהתקשורת כולה עסקה כמעט אך ורק בשאלה האם בנט מתחייב לשבת בממשלה של נתניהו (ראש הממשלה לשעבר) או לא – לפרסם תכנית כלכלית שאפתנית, יוצאת דופן ועם שם משונה וזכיר בשם "תכנית סינגפור". מטרת התכנית, מלבד פרישת תפיסות העולם הכלכליות והחברתיות של בנט בצורה ברורה ופשוטה, היתה לאפשר לבנט ולמועמדים האחרים במפלגה לתפוס "זמן מסך" רב ככל הניתן בהסברים על התכנית עם השם המשונה, במקום שזמן המסך התקשורתי יזלוג לשאלות האם נשב בממשלת נתניהו או לא, שאלות שהיו פחות נוחות לנו אסטרטגית.

קיווינו שהתכנית תגרור עניין רב ועל כן כינינו אותה בשם "תכנית סינגפור" המסקרן וגם דאגנו לעורר מחלוקות ציבוריות אידיאולוגיות וערכיות סביבה עם יריבים מהשמאל הפוליטי. ידענו שכל ביקורת ציבורית על התכנית תאפשר לבנט וליתר המועמדים לדון בה בתקשורת, במפגשים עם המצביעים וברשתות החברתיות – במקום להיגרר לדבר על נושאים פחות נוחים עבורנו.

 

בהקשר זה, בנינו את סט המסרים של תכנית "סינגפור" סביב הנושאים אותם זיהינו כנושאים הנחשבים חוזקות של המועמד בנט וגם נושאים החשובים לקהל המצביעים הפוטנציאליים שלנו, קהל ה- swing voters. בין השאר, זיהינו שבנט מזוהה כ-"אכפתי" יותר משאר המנהיגים בישראל. זה הגיוני, לאחר שבזמן משבר הקורונה בו ממשלת ישראל התנהלה בצורה כאוטית ומנותקת בנט יצא ל-"מסע פרנסה" בו ביקר כמעט על בסיס יומי בעלי עסקים ואזרחים שנפגעו מהמשבר וחלק עמם את הפתרונות אותם ניסח עם מומחים להוצאת האזרחים מהמשבר הכלכלי והבריאותי. את תכנית "סינגפור" הכלכלית-חברתית עטפנו בסט מסרים המדגיש את האכפתיות של בנט ומפלגת ימינה ואת היתרונות של התכנית לאזרח הפשוט.

יש לנו ארץ נהדרת

קו אסטרטגי נוסף אותו נקטנו היה להפוך מועמד שהדימוי הציבורי שלו לא היה מספיק סמכותי ובתכניות הטלוויזיה הפארודיות (למשל "ארץ נהדרת" הפופולרית) תואר כילדותי, למנהיג שהציבור יוכל לראות בו ראש ממשלה.

 

על מנת לממש את הקו הזה נקטנו בטקטיקות שונות מהקפדה על גיבוי כלל התכניות אותן אנו מציגים לציבור עם סט של חוות דעת של מומחים ועד הקפדה על נראות של ראש ממשלה: בנינו, למשל, אולפן צילומים במטה הבחירות ובו ספרייה ושולחן שנראים כמו משרד ראש ממשלה. משם שידרנו לציבור סרטונים והצהרות של בנט לציבור.

א.נ מהפך.jpg

את ראש הממשלה נפתלי בנט המשכנו ללוות גם לאחר הבחירות בזמן המשא והמתן הקואליציוניים להרכבת הממשלה. ליווינו בייעוץ אסטרטגי, ייעוץ תקשורתי לו ולמפלגה, כתיבת מספר נאומים מרכזיים שנישאו בפני האומה ותאמו את המסרים האסטרטגיים העיקריים שהיו חשובים לו ואת ההנגשה לציבור של תהליך בניית הקואליציה לאחר שנתיים של כאוס פוליטי.